Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Widget HTML #1

Huraian Industri Pelancongan Di Malaysia

Kegiatan pelancongan yang aktif memudahkan kerajaan menarik lebih ramai pelabur asing untuk menanam modal di negara ini. Walaupun Malaysia mula menerima kedatangan pelancong tetapi industri pelancongan masih belum menunjukan perkembangan untuk menjadi industri yang maju.


Karangan Kepentingan Industri Pelancongan Contoh Karangan Kepentingan Industri Pelancongan Blogefeller Cute766 Video Ini Akan Menambahkan Pengetahuan Pelajar Tentang Industri Sektor Pelancongan Di Negara Kita

Kita nampak di sini bahawa industri pelancongan negara berupaya menguntungkan negara jika diuruskan dengan berkesan.

Huraian industri pelancongan di malaysia. Menterinya Datuk Seri Nancy Shukri berkata pelancongan antara sektor yang paling teruk terjejas dan dijangka paling lambat untuk pulih. Manakala Islamic Tourism Centre atau Pusat Pelancongan Islam di bawah Kementerian Pelancongan Malaysia pula telah mendefinisikan pelancongan yang beragama Islam sebagai suatu bidang atau industri atau aktiviti yang berkaitan dengan pengembaraan untuk melawat tempat-tempat yang mempunyai sejarah Islam mengenali budaya serta warisan Islam dan juga untuk memahami dan. Industri pelancongan tidak dianggap sebagai aktiviti ekonomi yang utama sehingga ke tahun 1970 kerana pada masa itu sumbangan komoditi utama.

Selain itu Malaysia juga dapat bersaing dengan industri pelancongan negara-negara lain di dunia dengan langkah pihak swasta haruslah bekerjasama atau berganding bahu dengan pihak kerajaan dengan membuka lebih banyak pusat-pusat percutian yang bertaraf dunia dan memberi keselesaan yang optimum kepada pengunjung. Malahan Malaysia berjaya mengukir nama di persada dunia kerana ekonominya yang mantap. Diharapkan industri pelancongan negara ini akan terus berkembang dan sentiasa meniti dari bibir ke bibir rakyat di peringkat glokal dan global.

Pertumbuhan industri pelancongan menyumbang kepada pembangunan ekonomi melalui rantaian rapat dengan beberapa industri lain seperti pengangkutan penginapan makanan dan minuman hiburan dan membeli belah. Kementerian Pelancongan Seni dan Budaya MOTAC menganggarkan industri pelancongan dan kebudayaan negara mengalami kerugian sekitar RM45 bilion dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini akibat pandemik COVID-19. INDUSTRI PELANCONGAN Oxford English Dictionary mendefinisikan pelancongan adalah orang yang membuat lawatan atau kunjungan pada masa kelapangan Honey 1999Di Malaysia industri pelancongan mula muncul pada akhir tahun 1960.

Pelancongan merupakan industri perkhidmatan utama yang kian berkembang maju dan mendatangkan keuntungan besar dalam bentuk tukaran asing serta memasyhurkan Malaysia di mata dunia. Di dalam menjalankan tugas-tugas yang diperuntukkan garis-garis yang ditetapkan oleh Perbadanan adalah seperti memperkenalkan Malaysia di dalam pasaran antarabangsa dan serantau menambahkan perjalanan warganegara Malaysia di masa cuti di antara negeri bagi menggiatkan lagi perkembangan pelancongan dalam negeri menyertai dalam pembangunan fizikal industri. Malaysia yang memang kaya dengan pelbagai jenis kebudayaan seperti tarian Melayu India Cina dan suku kaum di Sabah serta Sarawak mampu menghiburkan pelancong khususnya kepada pelancong yang gemar kepada sesuatu yang baru.

Dengan perkembangan industri pelancongan yang maju di negara kita masyarakat Malaysia boleh mengusahakan penghasilan kraftangan untuk dijual kepada pelancong sebagai cenderamata. Kepelbagaian kebudayaan dan adat resam penduduk tempatan juga dapat menarik banyak pelancong datang ke negara ini. Oleh itu usaha-usaha perlu dilakukan oleh pelbagai pihak bagi mengembangkan lagi industri pelancongan di negara kita.

Industri pelancongan mula menunjukkan perkembangan pada tahun 70an dimana kedatangan pelancong ke Malaysia melalui udara dan air mula meningkat. Industri pelancongan memberikan sumber pendapatan kepada negara. Pada tahun 2000 seramai 102 juta orang pelancong termasuk pelancong domestik berkunjung ke Malaysia yang menghasilkan pendapatan RM20 bilion termasuk RM17 bilion daripada pertukaran.

Panjangya huraian hendaklah antara 200 hingga 250 patah perkataan. Antara keunikan yang terdapat di Malaysia ialah rakyatnya yang terdiri daripada pelbagai kaum dan hidup bersatu padu. Dengan penubuhan tersebut ia telah merancakkan lagi pembangunan industri pelancongan negara18 Dalam Rancangan Malaysia ke-5 RMK-5.

Kementerian Pelancongan telah mengisytiharkan Tahun 2007 sebagai Tahun Melawat Malaysia. Seterusnya tarian tradisional ataupun makanan trdisional juga boleh disediakan di pusat penginapan seperti percutian inap desa supaya pelancong dapat mengenali budaya-budaya yang tak lapuk dek. Pelancong pasti membeli-belah barangan kraf tangan buatan Malaysia seperti batik kain songket wau dan lain-lain sebagai buah tangan atau ole-ole buat keluarga atau rakan mereka.

Industri Pelancongan di Malaysia. Kedatangan pelancong asing ke Malaysia bukan sahaja memajukan industri kraf tangan ke luar negara kita bahkan menjadi periuk nasi kepada pengusaha kraf tangan tempatan. Huraikan pendapat anda tentang kepentingan sektor industri pelancongan kepada rakysat dan negara.

Apabila pelancong tahu tentang negara Malaysia melalui media massa ini akan menarik minat mereka untuk melancong ke negara kita. Bukan itu sahaja diharapkan juga industri pelancongan di Malaysia dapat berdiri sama tinggi dan duduk sama. Pelancongan merupakan industri perkhidmatan utama yang kian berkembang dan mendatangkan keuntungan yang besar dalam bentuk tukaran asing serta menaikkan nama Malaysia di mata dunia.

Antara faktor utama yang mempengaruhi kegiatan pelancongan di Malaysia ialah faktor alam fizikal iaitu Malaysia mempunyai pulau-pulau dan taman maritim yang cantik untuk menarik kemasukkan pelancong ke negara iniantaranya seperti Pulau LangkawiPulau Pangkor di PerakPulau Tioman di Pahang dan Pulau Kapas di Terengganu Keindahan persekitaran fizikal pulau seperti guapantai yang berpasirlaut. Industri pelancongan bukan hanya untuk pelabur yang berkaitan dengan aktiviti pelancongan seperti pengusaha hotel pengusaha taman tema pengusaha pusat beli-belah dan sebagainya malahan dapat menarik pelabur asing dalam bidang yang tiada kaitan dengan. Apabila kerajaan mula mengisytiharkan Tahun Melawat Malaysia pada tahun 1990 usaha ini menunjukkan bahawa kerajaan semakin memberikan perhatian yang serius kepada industri.

Keadaan ini selari dengan hasrat kerajaan melalui ucapan pembentangan Belanjawan 2019 oleh Menteri Kewangan Malaysia Lim Guan Eng yang menyatakan bahawa industri pelancongan telah menyumbang sebanyak rm2014 bilion pada tahun 2017. Dalam hal ini Malaysia telah memanfaatkan industri pelancongan bagi merealisasikan impian negara menjadi destinasi pelancongan dunia. Dalam konteks dunia hari ini sektor pelancongan menjadi bidang yang penting dalam menyumbangkan pendapatan negara.

Apakah langkah-langkah yang boleh diambil untuk memajukan industri pelancongan negara. Salah satu strategi yang perlu dilakukan untuk meningkatkan industri pelancongan ialah mengadakan kempen tahun melawat Malaysia melalui media massa di negara-negara luar. 1986-1990 kerajaan telah mempertingkatkan kemudahan-kemudahan asas untuk para pelancong di seluruh negara seperti menaiktaraf jeti pelancongan di Kuala Tahan Pulau Langkawi dan Pulau.


Draf 2 Karangan Berpandu Pdf


Cuit Cuit Bahasa Karangan Spm Bahagian A I Pelancongan


Destinasi Pelancongan Contoh Karangan Spm Spesial 2017 Paling Ramai


Posting Komentar untuk "Huraian Industri Pelancongan Di Malaysia"